Forum ministériel pour la coopération dans l’Indopacifique : Remarques du haut représentant/vice-président Josep Borrell à la conférence de presse

(Source: EEAS)

Seul le prononcé fait foi !

Merci. Merci, Jean-Yves [Le Drian, Ministre des Affaires Étrangères de la France]. Un grand merci à la Présidence française pour cette réunion ministérielle sur l’Indopacifique à Paris. Merci aussi à nos partenaires de la région indopacifique qui ont fait un long voyage pour participer à cette réunion.

Je sais que l’attention est actuellement focalisée sur les développements inquiétants à nos frontières orientales. Sans doute hier a été un jour noir dans l’histoire de l’Europe. Il y a des nuages qui noircissent notre environnement politique. Mais ceci ne doit pas nous détourner, [je suis] d’accord avec le ministre de l’importance que l’horizon de l’Indopacifique a pour nous.

Et donc je voudrais me concentrer sur l’Indopacifique. Même si à la fin inévitablement sans doute vous voudrez demander sur ça, concentrons-nous sur la question d’aujourd’hui. On ne peut pas détourner le regard de l’Europe de l’Indopacifique. Nous vivons un moment de l’histoire où la paix et la sécurité dans le monde est en danger. Il est donc important de ne pas oublier nos alliances régionales dans le grand monde.

L’Europe, au travers de la France, c’est un pays, c’est une union qui a une composante indopacifique, parce qu’il y a des terres françaises dans l’Indopacifique. Moi je ne parle pas au nom de l’Espagne mais de l’Europe. Mais je ne peux pas oublier mes racines espagnoles et rappeler que nous aussi, nous avons ouvert les voies de l’Indopacifique. Il y a des îles philippines qui portent le nom du Roi d’Espagne – Les îles Marianne. On a laissé notre « footprint » [empreinte] dans ces mers éloignées.

À l’époque, si vous vouliez acheter 100 g de poivre, 100 g de safran ça coûtait une fortune. Aujourd’hui, c’est très bon marché. Mais si vous voulez acheter une voiture en Europe, il vous faut attendre 12 mois. Parce que le micro composant électronique pour faire la voiture vient de l’Indopacifique. Donc, les produits ont changé mais l’importance stratégique de la région est chaque fois plus grande. Nous représentons ensemble 70% de du commerce mondial, et nous représentons preque 2/3 du PIB du monde entre nous deux.

C’est une région dynamique, parmi les plus dynamiques du monde. Mais avec ce dynamisme la région porte aussi des défis. Et c’est le scénario de la concurrence géopolitique entre les États-Unis et la Chine. C’est pourquoi l’histoire du 21e siècle va s’écrire dans le l’Indopacifique. Et cette concurrence géostratégique entre l’Inde et la Chine aura, elle a déjà, un impact direct sur la sécurité et la prospérité des pays de la région. Et aussi sur la nôtre.

Nous avons donc un intérêt vital à ce que l’ordre régional reste ouvert et fondé sur des règles. Nous voulons contribuer à la paix, à la stabilité, à la prospérité de la région, parce que notre avenir va se bâtir là, et notre coopération de partenariat, c’est tellement importante.

Allow me to continue a little bit in English, just to say that this partnership has a multiple dimensions: on connectivity, we have the Global Gateway Strategy; on transport, we have the Air Transport Agreement between ASEAN and the European Union; we have agreements on water, on energy renewables, on health, on infrastructures, [and] on digital. We have just launched a Coordinated Maritime Presence with our navies in order to increase our awareness on what is happening in the region. We have to partner in fighting against climate change, to counter biodiversity losses and the security concerns – from Korea to the Malacca Strait. All these seas are, for us, an aorta artery, because 40% of our trade goes through these waters. If this navigation is blocked by someone, our economic inclusivity in the world will be suffering a lot. That is why we need freedom of navigation and a security architecture that we have to build together.

This Coordinated Maritime Presence – I want to clarify, because someone has been asking about it – is not a military alliance and it is not against anyone. It is a way of enhancing our presence and coordinate our means among the Member States in order to be more able to act. To act in a world in which we are facing more and more security challenges. What is happening in Europe these days, and will continue happening, is one example, but what is happening in Malaysia, what is happening in the Koreas, what is happening in Malacca, what is happening in Somalia, what is happening in the broader region from the Eastern coast of Africa to the Western coast of the United States, is also a combination of security and economic challenges. That is why it is so important that you have been asking for this meeting.

I can tell you that I am not going to reply to questions about Ukraine, I am sorry to say. Today the importance is on the Indo-Pacific. Be patient, we are going to have a meeting of the Ministers of Foreign Affairs in the afternoon, where we will discuss about the package of sanctions that we have been preparing. I, myself, and all my team, in cooperation with the Commission services, we have been preparing a package that will be presented to the Ministers and the Ministers will decide. I only want to stress that what Russia has done is against the international commitments of Russia, further escalates the crisis and receives our strong rejection. But this is something for this afternoon.

Thank you.

Lien vers la vidéo : https://audiovisual.ec.europa.eu/en/video/I-218805

Q&A

Q: Did you agree with the Indo-Pacific measures to counter China’s coercion? Are all Ministers of Europe on the same page about those measures?

Bien sûr, il faut insister sur cette idée-là. Le fait qu’on traite avec les pays de l’Indopacifique ne veut pas dire qu’on est en train de bâtir quoique ce soit, une alliance ou une attitude anti-chinoise. La Chine c’est un grand pays de l’Indopacifique. Il l’est, et le sera de plus en plus. Il faut donc avoir avec la Chine des rapports, on les a et on en a beaucoup.

We have dedicated dialogues and structured relations with China that cover a variety of subjects, and take place at various institutional levels. We have summits, strategic dialogues, a high-Level Dialogue on China, and regional talks.

Le fait que la Chine ne soit pas ici ne veut rien dire d’autre que maintenant, c’est le moment de discuter avec d’autres pays avec lesquels on n’a malheureusement pas le même niveau d’engagement. Il y a déjà six ans qu’on n’avait pas eu des rapports comme ça. Et je peux vous assurer que c’est tout à fait dans mon intention de déployer nos efforts diplomatiques, et les miens en particulier, dans l’Indopacifique. Pas pour contrer la Chine, mais pour partager toute la problématique de la région.

Q: A question on the German Chancellor’s announcement just now on holding Nord Stream 2 certification. Are you expecting any economic retaliation from Russia on the EU for this decision? In the Indo-Pacific, did you hear any particular worries on some parts of the region today about what is happening in Ukraine? How do you think it will be a matter to them?

All participants in this Forum are worried about what is happening in the Eastern borders of Europe. How not? They have been asking us about the situation, about our answer. Today at the United Nations Security Council they have been discussing about it – and, by the way, Russia has not gotten a lot of support at the United Nations. I think that we have found a lot of interest and comprehension for maintaining the principle and the territorial integrity of the nations. I think that is a principle that is widely shared by all participants in this Forum. But we have not had any specific discussion about that. It is just natural comments on something that no one can ignore.

It is also evident that the convergence between China and Russia is something that is important for the Indo-Pacific. I had the opportunity to deliver some theory about this convergence in Munich last Sunday, where I delivered a speech about this specific issue: the emergence of an alliance between Russia and China, which is clearly defying the multilateral order. And that is another reason for us to engage more in the Indo-Pacific.

Q: If the strategy of the European Union is not about confronting China, can you explain why the Chinese Foreign Minister was not invited into this meeting? On the security challenges in the Korean Peninsula, what do you think is the most efficient way for the European Union to cooperate in the Indo-Pacific countries? Including the Republic of Korea in terms of security issues in the Korean Peninsula by North Korean missile tests?

Yes, evidently. When we talk about the security concerns in the Indo-Pacific area, it goes from North Korea to the Somalian coast, Malacca, [and] Myanmar. And we have been talking about it. Japan and other states participating in the Forum have expressed their concern about the development of missile capabilities of North Korea. And, certainly, we have been well supporting, yesterday, today and always these countries, which feel threatened by the ballistic capabilities of North Korea.

Q: Deux questions. Sur le projet européen d’interdire les implantations liées à la déforestation. Est-ce que vous avez pu en discuter comme c’est un sujet très important pour l’Asie du Sud-Est ? A propos du rapprochement qu’on a pu voir dans certains pays européens, en particulier les pays Baltiques, avec Taiwan ces derniers mois, et aussi certains parlements européens qui ont montré des signes d’amitié, est-ce que vous avez discuté avec vos partenaires de l’Indopacifique d’un rapprochement avec Taiwan, que ce soit d’un point de vue commercial ou politique ?

Bien sûr qu’on a parlé de Taiwan.

Merci.

Lien vers la vidéo : https://audiovisual.ec.europa.eu/en/video/I-218805

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